Vilkår for Gradering
1. Eierskap & Kundeforhold
LABOGE AS er en autorisert forhandler av PSA sine graderingstjenester, og er dermed godkjent for å send inn samleobjekter på vegne av kunder.
For gradering vil "kunden" være privatpersonen som bestiller og sender inn kort til gradering. Vi er nødt til å kjenne identiteten til eier av objektene vi sender til gradering, så alle bestillinger må inneholde korrekt kontaktinformasjon.
Det er ikke tillatt å sende inn kort på vegne av andre, og ved å bestille gradering bekrefter du at du er eier av kortene/objektene du sender inn.
Unntak: Foreldre har naturligvis lov til å sende inn kort på vegne av barn som enda ikke er myndige.
2. Innsending
Kunder som bestiller gradering må selv besørge frakt av kort fra kunden til LABOGE AS.
Alle forsendelser med kort til gradering skal benytte sporet fraktalternativ.
Returfrakt fra LABOGE AS tilbake til kunden bestilles samtidig som man bestiller gradering, og denne vil benyttes til å returnere kortene til kunden når kortene er ferdig gradert.
3. Forsikring og Ansvar
Før mottak:
Kunden bærer ansvar for kortene frem til disse er mottatt av LABOGE AS.
Vi anbefaler at kunden benytter forsikret frakt med passende forsikringsbeløp når kort sendes til oss for gradering.
Under forsendelse til PSA i USA:
Når kortene sendes til PSA i USA vil disse være forsikret med vår transportør i henhold til den forsikringsverdien som kunden har kjøpt forsikring for ved bestilling.
NB: Per nå har vi valgt å ikke bake forsikring inn i graderingssummen da dette ville blitt dyrere i de fleste tilfeller.
Under opphold hos og retur fra PSA i USA:
Når kortene graderes og etter hvert sendes tilbake fra PSA til oss i Norge vil de være dekket av PSA sin forsikring. Her er det viktig å understreke at kortene vil være forsikret opp til det laveste av følgende beløp:
A: Service-nivået som kortet er sendt inn på. (Eks. $200, $500, $1000 osv).
B: "Fair market value", altså faktisk markedsverdi på ethvert tidspunkt.
Her vil raw/ungraded verdi legges til grunn frem til kortet er gradert.
4. Kvittering og Dokumentasjon
Ved mottak av kort til gradering vil LABOGE AS dokumentere mottatte kort på video og registrere disse inn i vårt system. Kunden vil deretter få tilsendt en skriftlig kvittering på mail som viser hvilke kort som er mottatt og registrert inn. Kvittering vil i tillegg påføres et referansenummer som korresponderer til innsendingen som dine kort er del av, og dette nummeret kan benyttes til å spore fremgangen på vår status-side.
Ved retur av graderte kort fra PSA vil vi vanligvis gjennomgå retur på stream for å dokumentere hele returen på video. Vi går da gjennom grades og tilstander, dersom det oppdages skader på kort eller slabs i denne prosessen så tar vi kontakt med kunden og håndterer saken videre i samråd med den enkelte kunde. NB: Vi oppgir ikke navn eller annen identifiserende informasjon om kunden under gjennomgang av subs på stream.
5. Graderingsavgift og Upcharge
Ved bestilling av gradering betaler kunden gradering per kort for det ønskede servicenivået.
Graderingsprisen i vår nettbutikk dekker følgende:
- Frakt til PSA i USA (Forsikring på denne delen legges til separat)
- Graderingskostnad hos PSA for angitt servicenivå.
- Forsikring mens kortet er under gradering og returtransport.
- Vår jobb med mottak, registrering og håndtering av objektene.
Graderingsprisen i vår nettbutikk dekker ikke:
- Upcharge dersom kortet får en høyere verdi enn angitt servicenivå etter gradering.
Upcharge er det konkrete mellomlegget fra innsendt graderingsnivå opp til korrekt graderingsnivå. I tilfeller hvor kort får upcharge vil vi få en beskjed fra PSA om at kortet etter gradering har fått en høyere verdi enn angitt graderingsnivå og at kortet er flyttet opp til et høyere nivå. Vi vil da ta kontakt med kunden og opplyse om upcharge og fakturere mellomlegget.
Nøyaktig kostnad ved upcharge vil regnes ut fra gang til gang da dette avhenger av valutakursen på ethvert tidspunkt, men vi oppgir anslåtte upcharge-priser på bestillingssiden for gradering.
Ved upcharge er det de faktiske kostnadene som faktureres kunden, disse består av:
- Upcharge kostnad til PSA (avhenger av servicenivå)
- Valutagebyr ved konvertering (ca 2%)
- Transaksjonsgebyr nettbutikk (ca 3%)
6. Behandlingstid
Behandlingstidene som er angitt for hvert servicenivå er tiden kortene er forventet å bruke hos PSA. Det kommer da i tillegg tiden kortene er hos oss før sending til USA, transporttid til USA, mottak hos PSA og retur av kort fra PSA. Det bør derfor beregnes ca 2-4 uker på toppen av behandlingstiden som oppgis av PSA.
Grunnet de nye tariffene i USA må kort som ikke er på engelsk (japanske, koreanske, tysk, spansk osv) samt engelske kort som er produsert i utlandet (f.eks. engelsk One Piece produsert i Japan) sendes i separate innsendelser. Disse innsendelsene er estimert å bruke 2-3 uker ekstra pga mer omfattende importrutiner i USA.
Alle behandlingstider er estimerte og ikke garanterte.
7. Graderbarhet & Manipulering av kort
Det er ikke mulig å gradere kort som er manipulert eller restaurert.
PSA vil ikke gradere kort i følgende kategorier:
(N1) Evidence of Trimming
Når en eller flere av kortets kanter fremstår å være manipulert ved kutting eller trimming.
(N2) Evidence of Restoration
Når kortets papp fremstår å være bygget opp eller restaurert for å fremstå som ny.
(N3) Evidence of Recoloration
Når kortets farge(r) fremstår å være forbedret på uoriginalt vis.
(N4) Questionable Authenticity
Når kortet fremstår å være en kopi/forfalskning, eller når en autograf fremstår å være en forfalskning.
(N5) Altered Stock
Når kortet fremstår å være restaurert, f.eks. gjennom utpressing av bøy, polering av kort eller holo. I tillegg, når kortet er påført en fremmed substans, f.eks. rengjøringsmiddel eller poleringsvoks.
(N6) Minimum Size Requirement
Når dimensjonene til et kort avviker signifikant fra produksjonsspesifikasjonene.
(N7) Evidence of Cleaning
Når en fremmed substans benyttes for å rengjøre eller bleke kortets overflate.
(N8) Miscut
Når kortet er feilkuttet fra fabrikk.
(N9) Don't Grade
Brukes i tilfeller hvor kortet/utgaven ikke graderes av PSA.
Med unntak av for kategoriene N6, N8 og N9, vil man måtte betale graderingsavgift for kort som havner i en av de ugraderbare kategoriene.