PSA Gradering

LABOGE AS er autorisert forhandler av PSA sine graderingstjenester, og dette betyr at vi er godkjent som mellomledd for innsending av samleobjekter til gradering på vegne av våre kunder!

  • Prosessen starter med at du velger ut kortene du ønsker å gradere, og bestiller gradering for disse her i nettbutikken.

    Når du skal velge riktig nivå for gradering er det viktig å finne korrekt verdi på kortene du sender inn.

    Hvordan velge riktig nivå 
  • Når du har valgt ut kort og bestilt gradering må kortene pakkes forsvarlig og sendes til vårt mottak.

    For å unngå skader og tap må kort alltid sendes som sporet frakt, og pakkes på en trygg og forsvarlig måte.

    Veiledning for innsending 
  • Når vi mottar pakken din dokumenterer vi kortene du har sendt inn, og registrerer disse inn i PSA-systemet.

    Når registreringen er fullført sendes kortene til PSA for gradering. Behandlingstid vil variere avhengig av pågang.

    Se status for submissions 
  • Når graderingen er gjennomført returneres kortene til oss, og vi gjennomgår og dokumentere returen på stream.

    Når returen er gjennomgått og godkjent så pakkes og returneres de ferdig graderte kortene til deg!

    Se vilkår for gradering 

Vanlige spørsmål og svar

Hva er gradering?

Gradering av samleobjekter er en prosess for å autentisere og vurdere tilstanden til et samleobjekt.

Hvem er PSA?

PSA (Professional Sports Authenticator) er den markedsledende aktøren for gradering av samleobjekter. Du kan lese mer om PSA på deres nettsider.

Hvor lang tid tar graderingen?

Behandlingstiden for gradering vil variere avhengig av både pågang og service-nivået som kortene sendes inn på.

Per nå er behandlingstiden på de laveste nivåene 65 arbeidsdager hos PSA, og så kommer sending til og fra PSA i tillegg.

Hva er "upcharge" og risikerer jeg å få dette på mine kort?

PSA opererer med flere prisnivåer for innsendelse basert på kortets forventede verdi etter gradering. Dersom PSA etter gradering ser at ett eller flere kort har verdi over nivået de er sendt inn på og derfor egentlig skulle vært sendt inn på neste nivå, så vil man få en "upcharge" som betyr at man må betale differansen på graderingskostnaden til det riktige nivået. 

Det er ikke alltid lett å vite hvilken verdi kortet vil ha etter gradering ettersom man ikke vet hvilken grad kortet får. Når man velger nivå for innsending må man derfor rett og slett gjøre en kvalifisert gjetning så godt man kan.

Er kortene forsikret på vei til og fra PSA?

Til PSA:
Når du bestiller gradering har du mulighet til å velge ønsket forsikringssum. Vi vil da forsikre dine kort for denne summen når den sendes til PSA. Gjeldende priser for og vilkår for forsikring finner du på produktsiden for gradering.

Fra PSA:
Når kortene returneres fra PSA er disse forsikret opp til summen tilsvarende graderingsnivået de er sendt inn på gjennom PSA sin forsikring.

Er det en risiko for at mine kort kan blandes med andres kort under felles innsending?

Nei, heldigvis ikke.
Både vi og PSA har gode rutiner for mottak og dokumentering, og dine kort vil ved mottak hos oss få en et nummer og posisjon i innsendingen som følger kortet gjennom hele prosessen.

Med andre ord kan du sende inn kort i en spesifikk rekkefølge, og de vil da graderes og returneres i samme rekkefølge.

Mine kort har høyere verdi enn service-nivåene dere tilbyr, hva gjør jeg?

Som standard tilbyr vi de vanligste service-nivåene, men det er ikke noe i veien for å sende kort på et høyere nivå. Ta kontakt med oss på support@laboge.no så hjelper vi deg!