Vanlige spørsmål og svar: 

 

1. Hvor lang tid tar graderingen?
Forventet graderingstid hos PSA er 45 arbeidsdager, og så kommer sending til og fra PSA i tillegg. Så man bør regne 2-3 måneders behandlingstid totalt.

2. Hva er "upcharge" og risikerer jeg å få dette på mine kort?
PSA opererer med flere prisnivåer for innsendelse baser på kortets forventede verdi etter gradering. 
Det laveste og desidert mest vanlige nivået er kort verdt opp til $200, og de fleste innsendelser sendes på dette nivået. 
Dersom PSA etter gradering ser at ett eller flere kort har verdi over $200 og derfor egentlig skulle vært sendt inn på neste nivå, så vil man få en "upcharge"
som betyr at man må betale differansen på graderingskostnaden til det riktige nivået.  Dersom noen får upcharge på sine kort vil vi ta kontakt med kunden.

3. Er kortene forsikret på vei til og fra PSA?
Når kortene sendes til PSA benytter vi DHL som transportør, og det gis da mulighet til å betale ekstra for forsikring.
Gjeldende priser for dette finner du i produktoversikten under.
Når kortene kommer tilbake fra PSA er disse forsikret opp til verdien på sendingsnivået gjennom PSA sin forsikring.
Altså, kort som sendes inn på $200-nivået vil være forsikret opp til denne summen ved retur.

4. Hvordan skal jeg pakke kort før sending?
Kort bør sendis i pennysleeve og cardsaver/toploader.
Når kortene sendes til PSA skal disse sendes i cardsaver, og dette går vi over og sjekker før sending.
Vi vil da bytte ut toploaders med  cardsavers uten tillegg i prisen.

5. Er det ikke en risiko for at mine kort kan blandes sammen med andre sine kort når vi sender inn felles?
Nei, vi ordner og deler opp kortene i ulike submissions slik at sammenblanding av kort ikke kan forekomme. 

6. Hvor skal kort til gradering sendes?
Kort sendes til følgende adresse:
Laboge AS
Øvredalsvegen 76
5211 OS
+4797027725